Marc Rosich

ÀRIES DE RESERVAT

Dramaturg, director d’escena i traductor, és membre de la pro­ductora Teatre Obligatori i forma part de l’equip directiu d’Òpera de Butxaca i Nova Creació. S’ha format en l’escriptura dramàtica a la Sala Beckett de Barcelona, on actualment sol impartir classes. També és professor de dramatúrgia a l’ESAD del lnstitut del Teatre i a l’ESAD Eolia.

En paral·lel a l’escriptura de les seves peces originals, s’ha especialitzat en l’adaptació de textos narratius al teatre i en la transformació dramatúrgica de clàssics per a la seva posada en escena, per a directors com ara Calixto BieitoAndrés Lima o Carlus Padrissa. D’altra banda, el seu interès per la relació entre música vocal i teatre, l’ha portat a llaurar una llarga experiència en muntatges que uneixen les dues disciplines, des del musical popular fins a l’òpera contemporània.

Les seves darreres estrenes han estat el text breu “En Parlem! dins el projecte Llibralegs (Temporada Alta, Jordi Prat i Coll), “Utilitat programada” (Tantarantana), el musical de cam­bra “Limbo amb música de Clara Peya (Versus Gaudí), el musi­cal de gran format “Fang i Setge”, escrit amb Marc Angelet i Jo­sep Pedrals, i música de Salvador Brotons (Teatre Victòria / Teatre de la Passió – Olesa), l’opera Bazaar Cassandra”, músi­ca d’Enric Palomar (Neukolner Oper Berlin), l’opera Cantos de sirena”, música de Howard Arman amb Carlus Padrissa / La Fura dels Baus (Theater Luzern / KOLN OPER), i les direccions d’escena de 4Carmen” (Festival de Peralada / Neukolner Oper Berlin / Arts Santa Mònica), “Woyzeck de Büchner (Sala Beckett) i “Dido & Aeneas de Purcell (Cor Jove de l’Orfeó / Pa­lau de la Música).

Entre les seves obres originals també es troben “La dona vingu­da del futur” (TNC, Premi Butaca Millor espectacle infantil dir. Marc Rosich), “Temporada d’abduccions” (Festival LOLA), “Car Wash” (Teatre Romea /Theater Stuttgart, dir. Annette Pullen), Rive Gauche (Sala Muntaner, dir. Rafel Du­ran), “N&N” (Sala Beckett, dir. Antonio Calvo), Party line” (Sala Beckett, dir. Andrea Segura), “De Manolo a Escobar” (Teatre Condal i gira nacional, dir. Xavier Albertí), “Surabaya” (Teatre Romea, finalista al premi de la Fundació Romea, dir. Sílvia Munt), “Copi i Ocaña, al purgatori” (Almeria Teatre dir. Marc Ro­sich/ Tantarantana dir. Julio Alvarez).

És col·laborador habitual de Calixto Bieito, amb qui ha signat la dramatúrgia d’espectacles com Leonce und Lena”Dunkle Nacht der Seele” a partir de Büchner (Residenz TheaterMuni­ch), “Forests”, a partir de Shakespeare (REP Birmingham / Bar­bican Londres / CON Madrid), “Camino Real” de T. Williams (Chicago), “El gran teatro del mundo” de Calderón (Freiburg, amb música de Carles Santos), Voices” (Betty Nansen Teatret Copenhaguen), Don Carlos” de Schiller (Mannheim Schillertage / Festival Grec /CON), “Tirant lo Blanc” de J. Martorell (Romea / Hebbel am Uffer Berlin / Frankfurt, amb música de Carles San­tos, Premi de la Crítica de Barcelona a la millor adaptació) o “Plataforma” de M. Houllebecq (Teatre Romea / Festival d’E­ dimburg).

Ha signat les adaptacions teatrals de “Pedra de tartera” de M. Barbal (TNC, dir. Lurdes Barba), “Mequinensa” de J. Moneada (TNC, dir. Xicu Masó), “Mort de Dama” de LI. Villalonga (TNC, dir. Rafel Duran, Premi Escènica a la millor adaptació), “Fals­taff” a partir de Shakespeare (CON Madrid, dir. Andres Lima), Hedda Gabler” d’lbsen (Teatre Lliure, dir. David Selvas),­ “Las dos bandoleras” de Lope de Vega (Cia Teatro Clásico Ma­drid, dir. Carme Portaceli), Fuegos” de M. Yourcenar (Mérida / Festival Grec, dir JM Pou) i “L’odissea d’Homer” (Temporada Al­ta / Festival Grec, dir. Antonio Calvo).

Com a llibretista, també ha estrenat la cantata “Rambla Lliber­tat” amb Albert Carbonell (Auditori), i les operes “Java Sui­te” (Basel / Peralada), “Lord Byron” (Darmstadt / Liceu) i “La Cuzzoni” (Darmstadt / L’Auditori), totes tres amb música d’A­gustí Charles.